İÇİNDEKİLER BİRİNCİ BÖLÜM: KURULUŞ HÜKÜMLERİ MADDE 1. DERNEĞİN ADI MADDE 2. DERNEĞİN MERKEZİ MADDE 3. DERNEĞİN AMACI MADDE 4. DERNEK TARAFINDAN SÜRDÜRÜLECEK ÇALIŞMA KONULARI VE BİÇİMLERİ MADDE 5. DERNEĞİN FAALİYET ALANLARI İKİNCİ BÖLÜM: ÜYELİK HÜKÜMLERİ MADDE 6. ÜYELİK KOŞULLARI MADDE 7. ÜYELİK TÜRLERİ MADDE 8. ÜYELİK İŞLEMLERİ MADDE 9. ÜYELİKTEN ÇIKMA MADDE 10. ÜYELİKTEN ÇIKARILMA İİLEMLERİ VE İTİRAZ ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: DERNEĞİN ORGANLARI İLE İLGİLİ HÜKÜMLER MADDE 11. DERNEĞİN ORGANLARI MADDE 12. DERNEK GENEL KURULUNUN KURULUŞ ŞEKLİ MADDE 13. GENEL KURULA ÇAĞRI USULÜ MADDE 14. TOPLANTI USULÜ MADDE 15. KURULUN GÖREV VE YETKİLERİ MADDE 16. GENEL KURULUN OY KULLANMA VE KARAR ALMA USULLERİ MADDE 17. OLAĞANÜSTÜ GENEL KURUL MADDE 18. DERNEK ORGANLARINA ADAY OLABİLME KURAL VE YÖNTEMLERİ MADDE 19. YÖNETİM KURULUNUN OLUŞUMU MADDE 20. YÖNETİM KURULUNUN ÇALIŞMA İLKELERİ MADDE 21. YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ MADDE 22. DENETİM KURULUNUN TEŞKİLİ MADDE 23. DENETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: MALİ HÜKÜMLER MADDE 24. ÇALIŞMA DÖNEMİ VE BÜTÇE MADDE 25. DERNEĞİN GELİR KAYNAKLARI MADDE 26. DERNEĞİN GELİR VE GİDER BELGELERİ MADDE 27. TUTULACAK DEFTERLER MADDE 28. DEFTER TUTMA ESASLARI MADDE 29. DEFTERLERİN TASDİKİ MADDE 30. GELİR TABLOSU VE BİLANÇO DÜZENLENMESİ BEŞİNCİ BÖLÜM: BİLDİRİM YÜKÜMLÜLÜKLERİ MADDE 31. KURUL SONUÇ BİLDİRİMİ MADDE 32. BEYANNAME VERİLMESİ MADDE 33. TAŞINMAZLARIN BİLDİRİLMESİ MADDE 34. YURTDIŞINDAN YARDIM ALMA BİLDİRİMİ MADDE 35. KAMU KURUM VE KURULUİLARI İLE BİRLİKTE YÜRÜTÜLEN PROJELERİN BİLDİRİMİ MADDE 36. DEĞİŞİKLİKLERİN BİLDİRİLMESİ MADDE 37. DERNEĞİN FESHİNİN BİLDİRİMİ ALTINCI BÖLÜM: ŞUBE TEMSİLCİLİKLERLE İLGİLİ HÜKÜMLER MADDE 38. DERNEĞİN ŞUBELERİNİN KURULUŞU MADDE 39. DERNEK ŞUBELERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ MADDE 40. ŞUBELERİN ORGANLARI VE İUBELERE UYGULANACAK HÜKÜMLER MADDE 41. ŞUBELERİN GENEL KURULLARININ TOPLANMASI VE GENEL MERKEZDE TEMSİLİ MADDE 42. TEMSİLCİLİK AÇMA YEDİNCİ BÖLÜM: DİĞER HÜKÜMLER MADDE 43. DERNEĞİN İÇ DENETİMİ MADDE 44. DERNEĞİN BORÇLANMA USULLERİ MADDE 45. DERNEĞİN YAYINLARI MADDE 46. TÜZÜĞÜN NE ŞEKİLDE DEĞİŞTİRİLECEĞİ MADDE 47. DERNEĞİN FESHİ MADDE 48. DERNEĞİ MALLARININ TASFİYESİ MADDE 49. ÜKÜM EKSİKLİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM KURULUŞ HÜKÜMLERİ MADDE 1. DERNEĞİN ADI : Derneğin adı „Turizm İşbirliği Derneği‟dir. Kısaltması "TURİD‟ dir. MADDE 2. DERNEĞİN MERKEZİ: Dernek merkezi İstanbul'dur. Yurtiçinde veya yurtdışında şube ya da temsilcilik açabilecektir. MADDE 3. DERNEĞİN AMACI: Dernek, yasalar ile bu tüzük hükümleri uyarınca yönetilmek koşuluyla, amaç ve hizmet konuları doğrultusunda, turizm alanında hizmet veren şirketlerin, müteşebbislerin ve her bir ferdin yardımlaşarak her alanda çalışmalar yapmak üzere kurulmuştur. Faaliyetlerinde ülke turizminin yararına olma önceliği vardır. Bir sivil toplum kuruluşu olarak, Anayasa‟mızda tarifini bulan Cumhuriyetimizin çağdaş, Atatürkçü, laik ve demokratik temel ilkeleri doğrultusunda, ülkenin ve milletin bölünmez bütünlüğüne bağlı, demokratik ve çağdaş görüşler bildirmektir. 3.1. Turizmin her alanında faaliyet gösteren, dernek üyeleri ve yakınlıkları arasında ticari, sosyal, kültürel, bilimsel, mesleki, sportif, sanatsal, eğitsel faaliyetlerin gerçekleştirilmesi ile uygulanmasına destek olmak. 3.2. Derneğimizin yurtiçinde ve yurtdışında saygınlığını artırıcı çalışmalar yapmak, bu amaca uygun projeler geliştirip hayata geçirmek. 3.3. Ülkemizin ve tüm dünyanın geçtiği zorlu pandemi dönemi ve sonrasında yatırım amaçlı maddi ve manevi kaynakları bir araya getirerek oluşacak iş ortaklıklarının sağlam ve iş birliğine yönelik temeller üzerine kurulmasına öncülük etmek. 3.4. Ülkemizin ve tüm dünyanın geçtiği zorlu pandemi dönemi ve sonrasında turizm alanında hizmet veren şahıs ve şirketlerin yaşadıkları zorluklar nedeniyle gerçekleştirilemeyen yatırımlar için maddi ve manevi kaynakları bir araya getirerek çalışmalar yapılmasına, bu işlerin yapılmasıyla ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile uluslararası kurum ve kuruluşlardan destek almak. İşbirliği yapmak veya kuruluşlara üye olmak, bu konuda çalışmalar yapan kişi ve kuruluşlara destek vermek. 3.5. Turizmin her alanında eğitim gören ve görmek isteyen ihtiyaç sahibi öğrencilere ve adaylarına burs, maddi destek, kurs ve ek eğitim olanakları sağlamak, destek olmak. 3.6. alanında eğitimini tamamlamış şahıslara ayırım gözetmeksizin niteliklerini arttırıcı Eğitim, panel, konferans ve geliştirme çalışmaları sağlamak ve istihdamlarına destek olmak. 3.7. a.) Seyahat Acenteleri, Konaklama tesisleri, Hava, kara, demir ve deniz yolu taşımacılığı alanında tüm hizmetlerin kiralanması, satılmasını ve biletlenmesi hizmetlerini sağlayan şirketlerinin, b.) Mice, Fuar, Kamu ve Kurum Toplantı Organizasyonları yapan şirket ve iştiraklerinin, c.) Alternatif Turizmi, Gastronomi Turizmi, Sağlık Turizmi, Termal Turizmi konusunda her türlü hizmetlerin yürütülmesi ve sağlanması sağlayan Sağlık kuruluşları dâhil doktorlarının, d.) Hac-Umre, İbadeti kapsayan her türlü Turizm şirketi ve hizmet sağlayıcılarının, e.) Liman ve Marina hizmetleri kapsamında kiralama, satış veya hizmet sağlayıcılarının, f.) Her türlü Spor faaliyetleri, Yerel ve Uluslararası müsabaka organizasyon ve hizmetleri (golf, futbol maçları, olimpiyat müsabakaları vb.) organizasyon şirketi ve sağlayıcılarının, g.) Tüm turizm faaliyetlerinin yerine getirilmesinde aktif faaliyet gösteren rehberler, acente çalışanları ve transfermenlerin ve bu hizmetleri sağlayan şirketlerinin, h.) Turizm medyası, turizm konusunda hizmet veren avukat, doktor ve sigorta şirket ve hizmetlilerinin i.) Dijital ortamlarda, e-ticaret, fırsat siteleri ve turizm alanında yazılımcıların ve tanıtım, satış, reklam faaliyetleri gerçekleştiren şirket ve hizmetlilerinin, Yukarıda ayrıntılarıyla ifade edilen faaliyet alanları gibi turizm alanında yer alan ve görevleri kapsamında kalan şirket, kişi ve kuruluşların faydasına yönelik koordineli çalışmalarını sağlamak ve gerek yurtiçinde gerekse yurtdışında ülkemizin turizm faaliyetlerine katkı vererek en iyi şekilde temsil ederek ülke turizmini geliştirmektir. MADDE 4. DERNEK TARAFINDAN SÜRDÜRÜLECEK ÇALIŞMA KONULARI VE BİÇİMLERİ: 4.1. Faaliyetlerin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi için araştırmalar yapmak. 4.2. Kurs, seminer, konferans ve panel gibi eğitim çalışmaları düzenlemek. 4.3. Amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve yayınları temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak, çalışmalarını duyurmak için amaçları doğrultusunda televizyon ve radyo kurmak ve işletmek, gazete, dergi ve kitap çıkartmak, internet sitesi vb. iletişim araçları kurmak/oluşturmak ve bunları üyelerinin kullanımına sunmak/vermek/dağıtmak. Tüm bu faaliyetlerden üyeleri haberdar etmek üzere çalışma ve bilgilendirme bültenleri çıkarmak. Dernek yararına çıkarılan dokümanların ücretli veya ücretsiz olarak satışını/dağıtımını yapmak. 4.4. Amacın gerçekleştirilmesi için sağlıklı bir çalışma ortamını sağlamak, her türlü teknik araç ve gereci, demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek. Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak, yurt içinden ve yurt dışından bağış kabul etmek. 4.5. Tüzük amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari, sanayi işletmeler kurmak ve işletmek. 4.6 Üyelerinin yararlanmaları ve boş zamanlarını değerlendirebilmeleri için lokal açmak, kiralamak sosyal ve kültürel tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek. 4.7 Üyeleri arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi ve eğlenceli etkinlikler vb. düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak, 4.8 Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal satın almak, satmak, kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis etmek, 4.9 Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda vakıf kurmak, federasyon kurmak, temsilcilikler açmak veya kurulu bir federasyona katılmak, gerekli izin alınarak derneklerin izinle kurabileceği tesisleri kurmak. 4.10 Uluslararası faaliyette bulunmak, yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olmak ve bu kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapmak veya yardımlaşmak. 4.11 Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütmek. 4.12 üyelerinin yiyecek, giyecek gibi zaruri ihtiyaç maddelerini ve diğer mal ve hizmetlerle kısa vadeli kredi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sandık kurmak. 4.13 Yurtiçi ve yurtdışında gerekli görülen yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla şube ve temsilcilikler açmak. 4.14Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için plâtformlar oluşturmak. 4.15 Amacın gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan ve kanunların yasaklamadığı her türlü faaliyette bulunmak, 4.16 Bölge ve ülke turizminin gelişiminde her türlü girişimlerde ve hizmetlerde bulunmak, 4.17 Tüm turizm işletmeleri, yatırımcıları, tesisleri, seyahat acenteleri ve turizme ilişkin tüm üyelerimiz arasında işbirliğini sağlayarak, var olan ya da oluşabilecek sorunları asgari müştereklerde toplayıp çözümü için ilgili kurum ve kuruluşlarla bildirmek. Gerekirse Bakanlıklar nezdinde takip etmek, üyeler arasındaki ilişkileri ve üyelerle turizme ilişkin kamu ve özel sektör kuruluş/örgütleri ile olan ilişkilerini koordine etmek. 4.18 İdare ve teknik alanlarda eğitimi sağlamak, Bu amaçla; a.) Konuları içerisinde seminerler, konferanslar, çalıştaylar, kongreler tertiplenmesini sağlamak. b.) Milli Eğitim Bakanlığından izin almak kaydı ve şartıyla lisan kursları ve turizm konusuyla ilgili diğer kurslar düzenlenmesini sağlamak. c.) Turizm politikası, turizm eğitimi, turizmi tanıtma, halkla ilişkiler, irtibat ve pazarlama gibi konularda faydalı olacak çalışmalar ve bu konularda yayınlar yapmak. d.) Personel ihtiyacı olan üyelerin eleman teminine yardımcı olmak, stajyer öğrenci arayan/kabul edecek üyelerimize staj yapacak turizm bölümü öğrencileri veya mezunlarını yönlendirmek. 4.19 Üyelerinin Turizm faaliyetlerini yaptığı; İşletmelerin, tesislerin, firmalarının vb. iş alanlarının iç ve dış piyasada pazarlanmasını sağlamak için: a.) Kültür ve Turizm Bakanlığı başta olmak üzere tüm bakanlıklar ile işbirliği yapmak, Turizm ile ilgili diğer kuruluşlarla işbirliği içinde bulunmak. b.) Yurt dışında ve yurt içindeki turizm ile ilgili birlik ve kuruluşlara üye olmak, temsilciliğini üstlenmek veya kurmak. c.) Etken bir pazarlama sistemi geliştirmek ve kolektif pazarlama çalışmalarına girmek. 4.20 Turizm gelişimi için; a.) Turizmle ilgili şehircilik planlarını günün koşullarına göre revize edilmesini ve buna bağlı alt yapı tesisleri yapımını teşvik etmek. b.) Tüketim maddelerinin yurtiçinde üretilmesini teşvik etmek. c.) İç turizmi teşvik etmek. d.) Yurt içi ve yurt dişi fuarlara, sergilere, turizm etkinliklerine katılmak. e.) Turizm sezonunun uzatılması için çaba harcamak. (Sağlık, Gastronomi, Kültür, Spor, Gençlik, Trekking vb. gibi alternatif turizm çeşitliliğini artırmak, tüm aylara yaymak ve geliştirmek gibi) f.) Uluslararası standartlar göz önünde bulundurularak tesislerin eksik yönlerinin düzeltilmesi için çalışmak. g.) Türk el sanatlarını ve folklorunu tanıtmak. h.) Gerekirse festivaller, karnavallar ve yarışmalar düzenlemek. i.) Yurtdışından gelecek ve yurtdışına gidecek turistler için alternatifli turizm rotaları oluşturmak, üyelerinin hizmetine sunmak. j.) Kurulmuş, kuruluş aşamasında olan veya henüz proje döneminde bulunan turizm işletmelerinin, tesislerini, firmaların vs. tüm üyelerin ihtiyacına cevap verecek finansman kaynakları araştırmak, tevzi etmek ve geliştirmek için; hem yurtiçinden, hem de yurt dışından hibe, destek, yardım vs. alabilmek amacıyla projeler yazmak/yazdırmak ve müracaatlarda bulunmak. k.) Üyelerin mensubu bulundukları işletmelerin fiyat politikasının tayinine, tanzim ve tespitine yardımcı olmak, l.) Üyelerine iç ve dış piyasalardan toptan veya perakende; kırtasiye, genel malzeme, yazılım, lisans, demirbaş vb. tüm ihtiyaç maddelerinin teminine yardımcı olmak. m.) Turizmin her alanıyla ilgi örnek tesisler açmak ve/veya işletmek/işlettirmek, bunun için gerekli organizasyonu kurmak. 4.21 Ülkemizin tanıtılması için basın, televizyon ve yayın kuruluşları ile işbirliği yapmak, onlara gerekli dokümanları vermek. 4.22 Yurt dışında ünlü turizm yazarlarını, bloggerleri, turizmin her alanındaki duayenleri, seyahat acentelerinin temsilcilerini davet etmek. 4.23 Turizm alanında başarılı hizmet verenleri ödüllendirmek. 4.24 Turizm faaliyetinde bulunan tüm iş veren ve çalışanların ülkemize gelen turistlere çok iyi davranmalarını sağlamak. Türk misafirperverliğini ve iyilik severliğimizi her zaman göstermek. 4.25 Turizm alanında hizmet veren diğer organizasyonlara ( Federasyon ve Konfederasyon ) katılmak ve bunun için aynı amaçlı diğer dernekler ile birleşmek. 4.26 Derneğin faaliyet alanı Ülke genelidir, gerekli gördükleri yerlerde faaliyetlerini yürütmek amacıyla şube ve temsilcilik açabilir. Temsilcilikler, şube veya dernek genel kurulunda temsil edilmezler. İubeler Temsilcilik açamazlar. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin Mülki İdare Amirliğine yazılı olarak bildirilir. 4.27 Dernek amacının gerçekleştirilmesine yönelik olarak genel kurulun kabul etmesi şartıyla borçlanabilir. 4.28 Dernek amacını gerçekleştirmek üzere uluslararası faaliyette veya işbirliğinde bulunabilir, yurtdışında temsilcilik veya şube açabilir, yurtdışında dernek, vakıf veya üst kuruluş kurabilir, işletebilir veya kurulmuş dernek veya üst kuruluşlara katılabilir. Örnek Tesis açar, işletir. Turizmle ilgili diğer 3. kişiler, kamu kurum ve kuruluşlarıyla mevzuatın ön gördüğü şartlarda karşılıklı ilişkiler kurup gerekli çalışmalar yapar, yapılmakta olan çalışmalara destek verir, katkıda bulunur. 4.29 Dernek amaçlarıyla ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda kendi aralarında veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek üzere ve yetkili organların kararı ile platform oluşturabilir. Platform kanunların dernek için yasakladığı amaç ve faaliyet konuları doğrultusunda kurulamaz ve faaliyet gösteremez. 4.30 Amaç ve hizmet konuları için gerekli taşınmaz malları satın alır ve/veya kiralar. İhtiyaç dışı taşınmazları satar, kiralar, taşınmaz mallar üzerinde her türlü aynı hakları tesis ve terkin eder, ettirir. Kiralanacak veya satın alınacak bir gayrimenkulü dernek gelirlerinden karşılayarak restore ettirebilir, amacına uygun işletmeler kurar ve işletir, her türlü inşaatı yapar veya yaptırır. 4.31 Üyeler arasında; kalite, fiyatlar, personel, müşteri, disiplin, haksız rekabet, ticari etik vb.gibi konularda oto kontrol sistemi kurar. 4.32 Kadınlar gibi dezavantajlı grupların iş hayatına kazandırılması için; eğitim, seminer, iş imkanı/iş kurma imkanı vb. gibi faaliyetlerde bulunur. 4.33 Hareket kabiliyeti kısıtlı olan dezavantajlı grupların iş hayatına kazandırılması için; eğitim, seminer, iş imkanı/iş kurma imkanı vb. gibi faaliyetlerde bulunur. MADDE 5. DERNEĞİN FAALİYET ALANLARI: Dernek, turizmi ülke kalkınmasının önemli dinamik öğelerinden biri sayar. Dernek, burada belirtilen amacını gerçekleştirmek için; 5.1 Türkiye'de kamu sektörü ve özel sektör eliyle yapılacak turizm yatırımlarını gerçekleştirecek tüm girişimci, yatırımcı ve yöneticileri bir araya getirerek, bu kişilerin tam bir özgürlük ve özgür çalışma atmosferi içinde, ülke yarar ve çıkarına olarak örgütlenmeleri için gerekli çalışmaların yapılmasını özendirir, bu konularda öncülük ve önderlik eder. 5.2 Turizm alt yapısının oluşturulması, tarihsel güzellik ve zenginliklerin ulusal çıkarlara uygun biçimde halkın ve de yerli ve yabancı turistlerin yararlanmalarına açılması ve sunulması için gerekli çalışmalarda ve yardımlarda bulunur. 5.3 Türkiye'nin kültür mirasının korunması, yaşatılması, geliştirilmesi ve renklendirilmesi doğrultusunda kamu kesimince yapılan ve yapılacak çalışmaları motive eder ve özendirir. 5.4 Ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmanın gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak üzere turizm yoluyla birikimlerin sağlanması ve yatırımlara dönüştürülmesi yolunda turizm alanında güçlü kuruluşlar meydana getirilmesi için gerekli teknik, eğitsel, ekonomik, teknolojik ve ekolojik özendirici çalışmalar yapar ya da bu tür çalışmaların, sektörel öncü kuruluş sıfatıyla, kontrol ve koordinesinde yardımcı olur, öncülük ve önderlik yapar. 5.5 Yurdun tarihsel ve kültürel değerleri ile coğrafi ve klimatolojik olanaklarının dış dünyada tanıtımı ve dış dünya insanının bu değer ve olanaklardan yararlandırılmasının sağlanması, dolayısıyla ülkemizin kalkınmasına, gelişmesine, çağdaşlaşma ve en üst düzeyde uygarlaşmasına olanak sağlanması yönünde yapılan çalışmaları destekler, özendirir ve gerektiğinde kendisi organize eder. 5.6 Yurtiçi ve yurtdışı tanıtımın ve tanıtım çalışmalarının güçlendirilmesi, geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması yolunda gerekli eğitim etkinliklerini özendirir ve mevcut etkinliklerin arttırılması yolunda gerekli destekleyici önlemleri alır. Bu amaçla Turizm eğitim kurum ve merkezlerinin kurs seminer vb. faaliyetlerine katılım ve katkı sağlar. Bu amaçla yurtiçi ve yurtdışı kuruluşlarla iş birliği yapar. 5.7 Ülke turizminin geliştirilmesi ve güçlendirilmesi amacıyla araştırmalar yapar ya da yaptırır. Araştırmalara dayalı olarak düzenlenecek raporları kamu sektörü ve özel sektör içindeki tüm ilgililerin yararlanmalarına sunar. 5.8 Amaçlarının gerçekleştirilmesi ve çalışmalarının kamuya mal edilmesi için uygun olabilecek her çeşit medyadan, özellikle gazete, kitap, dergi, broşür, radyo ve televizyon gibi araçlardan yararlanır. 5.9 Amacına ulaşmak için toplantılar, kurslar, seminerler, paneller, konferanslar, sergiler, fuarlar, kongreler, sempozyumlar, işlevsel etkinlikler düzenler, sektör genelinde de benzeri organizasyonların yapılmasını özendirir ve bu konularda öncülük eder. 5.10 Amacını gerçekleştirmek için kurulmuş ve kurulacak, yerli ve yabancı özel ve resmi teşekküller, dernekler, meslek kuruluşları, vakıflar, birlik vb. ile doğrudan ya da dolaylı olarak ya da kendisine bağlı kuruluşlar aracılığı ile iş birliği yapar. Bu tür yerli ve yabancı kuruluşlara, yürürlükteki mevzuat hükümlerinin müsait olması kaydıyla, üye, kurucu üye, tam üye, yarı üye (associate member) sıfatıyla katılır. 5.11 Turizm ekonomisi, turizm eğitimi, tanıtım alanlarında araştırmalar yapmak, turizme yetişkin işgücü sağlamak ve yardımlaşma etkinliklerinde bulunmak amacıyla, sandıklar, vakıflar kurabilir, mal varlığını ve sahip olduğu değerleri yasaların izin verdiği belli amaçlara tahsis edebilir; mevcut ya da kurulacak ortaklıkların menkul değerlerini satın alabilir, aracılık faaliyeti ya da menkul kıymet portföy işletmeciliği anlam ve niteliğinde olmamak ve ticari faaliyet niteliğini taşımamak kaydıyla, bunları elden çıkarabilir. Dernek iktisadi işletmeler ve/veya vakıf kurabilir veya Dernek vakfa dönüşebilir, şirketler kurabilir, kurulmuş-kurulacak şirketlere ortak olabilir, şirketleri tasfiye edebilir. 5.12 Amacına ulaşmak için ve/veya kendi ofis ihtiyacı ve/veya yukarıda belirtilen etkinliklerle ilgili olarak taşınır ve taşınmaz mal alıp satabilir; bunlar üzerinde her türlü ayni hak kurabilir; menkul kıymet alıp satabilir ya da bunları amacına ulaşma işlemleri cümlesinden olarak rehnedebilir, kurulu ayni hakların miktar ve niteliklerinde değişiklik yapabilir ya da bunları kaldırabilir; malvarlığına dahil değerler üzerinde Dernek leh ve aleyhine her çeşit ayni ve şahsi haklar kurabilir, kaldırabilir, ipotek verebilir, kefalet ve ipotek alabilir. 5.13 Dernek, amaçlarını gerçekleştirmek için Türkiye‟de ulusal, bölgesel, yerel veya sektörel düzeyde faaliyet gösteren, ortak ilke ve hedefleri benimseyen sanayici, işadamları dernekleri ve sektörel kuruluşlar ile bir araya gelip bir mesleki birlik ve/veya federasyon kurabilir; kurulmuş olan mesleki birlik ve/veya federasyona katılabilir. Yurtiçi ve yurtdışındaki benzer amaçlı dernek, birlik ve kuruluşlarla ilişki kurabilir veya yurtiçi ve yurtdışı temsilcilikler açabilir ortak çalışmalar yapabilir. Aynı amaçla yurt dışında kurulmuş dernek, mesleki birlik, vakıf ya da federasyonlara yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre üye olabilir. 5.14 Dernek, amaçlarını gerçekleştirmek için, seyahat acentası, otel, motel, tatil köyü, apart otel, butik otel almaya, satmaya, kiralamaya, işletmeye ayrıca web sitesi üzerinden sektörün ve dernek yönetimi başta olmak üzere dernek mensuplarının, üyelerinin menfaati doğrultusunda ticaret yapar. 5.15 Turizm yatırımcılarına finansman sağlayan kuruluşlar ve bankalarla koordinasyon ve iş birliği sağlar. 5.16 Üyelerini ilgilendiren konularda tüm kurum ve kuruluşlara her türlü başvuruda bulunabilir, idari/adli yargı yollarına, Anayasa Mahkemesine ve diğer üst yargı yollarına başvurabilir, 5.17 Dernek Yönetim Kurulunca gerek gördüğü taktirde yurtiçinde ve yurtdışında İube veya temsilcilikler açabilir. İKİNCİ BÖLÜM ÜYELİK HÜKÜMLERİ MADDE 6. ÜYELİK KOŞULLARI : 6.1. derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul eden ve Mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan her gerçek ve tüzel kişi bu derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye‟de yerleşme hakkına sahip olması da gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz. 6.2. Onursal üyeler için koşul aranmaz. MADDE 7. ÜYELİK TÜRLERİ : Derneğin üyelik türleri ile üyelerin hak ve hükümlülükleri şunlardır: 7.1. ASIL ÜYE: Üyeliğin gerektirdiği her türlü yükümlülüğü üstlenmiş ve üyelik haklarından yararlanan üyedir. Üyenin hakları, gereken koşulları içermek kaydıyla her türlü göreve aday olmak ve oy kullanmaktır. Yükümlülükleri ise oluşturulmuş ya da oluşturulacak çalışma birimlerine, etkinliklere ve genel kurul toplantılarına katılmak, ödentilerini zamanında ödemek, Dernek amaç ve hizmet konularına bağlı olarak gerekli çalışmaları yapmaktır. 7.2. ONURSAL ÜYE: Dernek için, Derneğin amaç ve hizmet konularında uygun çalışmalarda bulunan, ya da bulunabilecek, toplumda sevgi ve saygı duyulan önder kişiler, iki üyenin önerisi ve Dernek Yönetim Kurulunun kararı ile onursal üye yapılabilir. Onursal üyelerin seçme ve seçilme hakkı yoktur. Ödenti vermekle yükümlü değildirler. En az 10 yıllık Asıl üyelerden aidat borcu olmayan ve 65 yaşını dolduranlar onursal üyeliğe geçerler, seçme ve seçilme hakları devam eder, aidat ödeme zorunluluğu kalkar. MADDE 8. ÜYELİK İŞLEMLERİ: Dernek üyeliği işlemleri aşağıda gösterilmiştir: 8.1., Dernek üyesi olmak isteyen adaylar, Dernek amaç ve hizmet konuları ile Ana Tüzük hükümlerini kabul ettiklerini belirten üyelik başvuru formunu doldurup, ıslak imzalı olarak ve aidatını ödeyerek, belirtilen diğer evraklar ile birlikte Dernek Başkanlığına iletirler. 8.2. Dernek Yönetim Kurulu, Derneğe geliş tarihinden başlamak üzere 30 gün içinde adayın isteği ile ilgili kararını verir ve sonucu başvuru sahibine yazı ile bildirilir. 8.3. Üyelik yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. 8.4. Dernek Yönetim Kurulunun, adayın isteğinin reddine ilişkin kararına karşı, Genel Kurula itirazda bulunulabilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir. MADDE 9. ÜYELİKTEN ÇIKMA : Üyelik, ölüm veya üyelikten ayrılma başvurusu ile sona erer. Her üye dilediği anda Dernek Başkanlığı‟na yazılı olarak ayrılma isteğini bildirmekle Dernek üyeliğinden ayrılmış sayılır. Dernekten çıkan veya çıkarılan üye, üyelikte bulunduğu sürenin aidatlarını ödemek zorundadır. Geçmiş aidat borçlarından muaf sayılamaz. MADDE 10. ÜYELİKTEN ÇIKARILMA İŞLEMLERİ VE İTİRAZ : 10.1. Aşağıda belirtilen durumlardan birinin saptanması halinde asıl veya onursal üyelikten çıkarılma kararı Dernek Yönetim Kurulunca alınır, a.)Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak, b.)Verilen görevlerden sürekli kaçınmak, c.)Yazılı ikazlara rağmen üyelik aidatını altı ay içinde ödememek, d.)Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak. e.)Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak, 10.2. Çıkarılan üye, kendisine bildirilen karara karşı bildirim tarihinden başlamak üzere 15 gün içinde Dernek Yönetim Kurulu aracılığı ile Genel Kurula itiraz edebilir. İtiraz ilk Genel Kurul toplantısında görüşülür ve karara bağlanır. İtirazın karara bağlanmasına kadar üyenin hak ve yükümlülükleri devam eder. 10.3. Üyenin süresinde itiraz etmemesi ya da itirazın genel kurulda reddedilmesi halinde Dernek Yönetim Kurulu, üyenin kaydını siler. Çıkarılan üyenin genel kurul tarihinden başlamak üzere bir ay içinde alınan karara karşı mahkemeye başvurma hakkı saklıdır. 10.4. Ölen üyenin dışında, ayrılan ya da çıkarılan üyenin tüm aidat borçları ödenmediği takdirde Dernek Yönetim Kurulu yasal yollara başvurabilir. Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek malvarlığında hak iddia edemez. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM DERNEĞİN ORGANLARI İLE İLGİLİ HÜKÜMLER MADDE 11. DERNEĞİN ORGANLARI Derneğin organları aşağıda gösterilmiştir: 11.1. Dernek Genel Kurulu 11.2. Dernek Yönetim Kurulu 11.3. Denetleme Kurulu 11.4. Dernek Disiplin Kurulu MADDE 12. DERNEK GENEL KURULUNUN KURULUŞ ŞEKLİ : 12.1. kurul, derneğin en yetkili karar organı olup, derneğe kayıtlı üyelerden oluşur. 12.2. Olağan genel kurul, 3 yılda bir, Mayıs içerisinde, yönetim kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır. 12.3. Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı isteği üzerine otuz gün içinde olağanüstü toplanır. 12.4. Genel kurul toplantıya yönetim kurulunca çağrılır. Yönetim kurulu, genel kurulu toplantıya çağırmazsa, üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hâkimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir. MADDE 13. GENEL KURULA ÇAĞRI USULÜ : 13.1.önetim Kurulu, Dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün önceden, günü, saati, yeri ve gündemi bir gazetede veya derneğin internet sitesinde ilan edilmek, veya belirtilen sms, yazılı ya da elektronik posta ile bildirmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz. 13.2. Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır. 13.3. Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz. MADDE 14. TOPLANTI USULÜ : 14.1. Dernek Genel Kurul Toplantıları, Yönetim Kurulunun belirleyeceği, ilanda belirtilecek tarih, saat ve yerde yapılır. 14.2. Olağan ve olağanüstü genel kurul toplantıları, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğu ile toplanır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda, ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz, Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. 14.3. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler. 14.4. Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir. 14.5. Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur. Toplantının yönetimi Divan Başkanına aittir. Yazmanlar toplantı tutanağını düzenler ve başkanla birlikte imzalarlar. 14.6. Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazırun listesindeki isimlerinin karşısını imzalamaları şarttır. 14.7. Genel Kurulda yalnız gündemdeki madde görüşülür, ancak hazır bulunan üyelerin en az onda biri tarafından görüşülmesi istenen maddelerin gündeme alınması zorunludur. 14.8. Toplantı sonunda, bütün tutanak ve belgeler Yönetim Kuruluna verilir. MADDE 15. GENEL KURULUN GÖREV VE YETKİLERİ: Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır. 15.1. Dernek organlarını seçmek. 15.2. Dernek tüzüğünü değiştirmek. 15.3. Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşmek, yönetim ve denetim kurullarını ibra etmek. 15.4.önetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşmek aynen veya değiştirilerek kabul etmek. 15.5. Dernek için gerekli olan taşınmaz malları satın almak, satmak, ipotek ettirmek veya ipoteği çözdürmek, malların devredilmesi ve bağışlanması konularında yönetim kuruluna yetki vermek. 15.6. Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirerek onaylamak. 15.7. Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarını tespit etmek. 15.8. Derneğin amaçlarına benzer amaçlı dernek, vakıf, üst birlik, federasyon vb. kuruluşları kurmak, bunlara katılmak veya kurucu olarak katılmak, konularında Yönetim Kuruluna yetki vermek. 15.9. Dernekten çıkarılan üyelerin itirazlarını incelemek ve karara bağlamak. 15.11. Derneği fesih etmek. 15.12. Yönetim kurulunun diğer önerilerini incelenip karara bağlamak. 15.13. İlgili yasa ve yönetmeliklerde ve Dernek Tüzüğünde genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevleri yerine getirmek. 15.14. Derneğin diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle onların görevden alınması, 15.15. Derneğin uluslararası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması, 15.16. Dernek, seyahat acentesi, otel, motel, tatil köyü, apart otel, butik otel almaya, satmaya, kiralamaya, işletmeye ayrıca web sitesi üzerinden sektörün ve dernek yönetimi başta olmak üzere dernek mensuplarının, üyelerinin menfaati doğrultusunda ticaret yapmasını sağlaması ve denetlemesi. 15.17. Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi, Genel kurul, derneğin diğer organlarını denetler ve onları haklı sebeplerle her zaman görevden alabilir. Genel kurul, üyeliğe kabul ve üyelikten çıkarma hakkında itiraz halinde son kararı verir. Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işleri görür ve yetkileri kullanır. MADDE 16. GENEL KURULUN OY KULLANMA VE KARAR ALMA USULLERİ: 16.1. Kurulda her asıl üyenin bir oy hakkı vardır. Genel kurul tarihine kadar olan üyelik ödentilerini ödememiş üyeler, genel kurulda oy kullanamaz. 16.2. Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa, yönetim ve denetim kurulu üyelerinin seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki kararlar ise açık oylama ile belirlenir. Gizli oylar, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş kâğıtların veya oy pusulalarının üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılması yoluyla toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık sayımı yapılan oylardır. 16.3. Açık oylamada genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır. Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. İu kadar ki, tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir. MADDE 17. OLAĞANÜSTÜ GENEL KURUL : Olağanüstü Genel Kurul, Olağan Genel Kurul Toplantısına kadar beklenilmesinin mümkün olmadığı ya da bir an önce görüşülmesinde yarar görülen önemli ve zorunlu konularda, aşağıda gösterilen kurallar uyarınca Yönetim Kurulu tarafından en geç bir ay içinde toplantıya çağrılır. 17.1. Üyelerin 1/5‟inin yazılı ve imzalı başvurusu halinde, 17.2. Yönetim Kurulunun gerekli gördüğü konularda 2/3 oy çoğunluğu ile alacağı kararla, 17.3. Kurulunun Dernek hesap işlemleri ile bütçe konusunda alacağı oybirliği kararıyla 17.4. Olağanüstü Genel Kurul toplantısı Olağan Genel Kurul Toplantısındaki yöntem ve ilkelere göre yapılır ve sadece toplantıya neden olan konunun üzerinde görüşülüp karar alınır. MADDE 18. DERNEK ORGANLARINA ADAY OLABİLME KURAL VE YÖNTEMLERİ: Derneğin organlara aday olmak isteyenler tek tek ya da liste halinde aday olabilirler. Seçimi yapılan organın üye sayısına göre, oylama sonucu en çok oy alan adaydan ya da listeden başlayarak asıl ve yedek üyeler belirlenir. MADDE 19. YÖNETİM KURULUNUN OLUŞUMU: 19.1. Yönetim Kurulunun başkanı Dernek başkanıdır. Yönetim Kurulu tarafından asıl üyeler arasından ilk toplantıda oylamayla seçilir. Başkan derneği temsil eder. Başkan bulunmadığı zaman 1. Başkan vekili, o da bulunmazsa 2. Başkan vekili başkanlığı yürütür. Gerektiğinde Dernek adına yazılı ya da sözlü demeç verir ya da açıklama yapar. 19.2. Yönetim kurulu, başkan dahil 5(beş) asıl ve 5 (beş) yedek üye olarak genel kurulca seçilir. Yedeklerle birlikte 10 (on) üyenin turizm sektörünü temsilen yine turizm alanında işletme sahibi, ortağı veya üst düzey yöneticilerinden olması gerekmektedir. 19.3. Görev süresi üç yıldır. Asıl üyelerde boşalma olduğunda sıradaki yedek üyelerin altı gün içinde göreve çağrılması zorunludur. 19.4. Yönetim kurulu, tüm üyelerin haberdar edilmesi şartıyla her zaman toplantıya çağrılabilir. Üye tam sayısının yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. 19.5. Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir. 19.6. Yönetim Kurulu üye sayısı, boşalmalar nedeniyle yedeklerin de göreve çağrılmasından sonra, üye tam sayısının yarısından aşağı düşerse yeniden seçim için Genel Kurul bir ay içinde olağanüstü toplantıya çağrılır. MADDE 20. YÖNETİM KURULUNUN ÇALIŞMA İLKELERİ: 20.1. Yönetim Kurulu ilk toplantısında, belirleyeceği yöntemle bir başkan, iki başkan yardımcısı, bir genel sekreter ve bir sayman seçer. İlk toplantıya Yönetim Kurulunun en yaşlı üyesi başkanlık eder. 20.2. Başkan yardımcıları, genel sekreter ve saymanın çalışma alan ve yetkilerini Yönetim Kurulu belirler. Genel sekreterin esas görevleri; Yönetim Kurulu gündemini hazırlamak ve kararlarını uygulamak, Derneğin ofis hizmetlerinin yapılmasını sağlamaktır. Sayman Derneğin mali konulardaki yetkilisidir. 20.3. Yönetim Kurulu üye tam sayısının yarıdan bir fazlasının hazır bulunuşu ile en az ayda bir kez, Dernek merkezinde önceden kararlaştırılan gün ve saatte çağrısız olarak toplanır. 20.4. Kararlar üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. 20.5. Özürsüz olarak üst üste üç ya da yılda toplam altı toplantıya gelmeyen üye, çekilmiş sayılır. MADDE 21. YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ: Dernek tarafından sürdürülecek çalışma konularının gerçekleştirilmesinden sorumlu olan Yönetim Kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir. 21.1. Derneği temsil etmek veya bu hususta kendi üyelerinden bir veya bir kaçına yetki vermek. 21.2. Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususunda karar vermek. 21.3. Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak genel kurula sunmak, bütçenin uygulanmasını sağlamak. 21.4. Derneğin çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına sunmak. 21.5. Gerekli görülen yerlerde temsilcilik veya şube açılmasına, çalışma kurulları ile proje grupları oluşturulmasına olanak ve izin vermek, denetlemek ve bunlar için fon oluşturmak. 21.6. çalışmalarının gerektirdiği durumlarda Dernek üyelerini görevlendirme kararı almak ve kişilerin yetkilerini saptamak. 21.7. Dernek personelini atamak ve gerektiğinde işten çıkarmak. 21.8. Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek, toplandığında genel kurula sunmak. 21.9. Genel kurulun her biri için özel olarak verdiği yetki ile taşınır, taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek veya ayni haklar tesis ettirmek. 21.10.ık, iktisadi işletme, vakıf ve yardımlaşma sandığı kurulmasına ya da kurulmuş ve kurulacaklara katılmaya karar vermek. 21.11.ğin istihdam hizmetleri için insan kaynakları ofisi olarak faaliyet gösterip, web sitesinde Turizm personelleri için C.V. havuzu oluşturmak. Bu işleri yapmak için gerekli olan „Özel istihdam bürosu olarak çalışma iznini‟ almak, bu amaçla banka teminat mektubu kullanmak. 21.12.ı faaliyette bulunmak, yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olmak, bu kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapmak veya yardımlaşmak, iç ve dış kaynaklı fonlardan yararlanmak üzere projeler üretmek, proje ortaklıkları kurmak veya mevcut projelere katılmak. 21.13. Tüzüğüne aykırı hareket eden üyenin üyelikten çıkarması kararlarına itirazları Genel Kurula sunmak. 21.14. Genel Kurulu gerektiğinde olağanüstü toplantıya çağırmak. 21.15. kurulda alınan kararları uygulamak. 21.16. Derneğin amacını gerçekleştirmek için her çeşit kararı almak ve uygulamak. 21.17. Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak. 21.18. Dernek adına basına, kamuoyuna yazılı ve sözlü açıklamalarda bulunma kararı almak. 21.19. Dernek Tüzüğünün ve Çalışma Gruplarının yönetmeliklerinin hazırlanması yada değiştirilmesine ilişkin çalışmaları yapmak; üyeleri Genel Kurulca seçilen Denetim ve Disiplin Kurullarının yönetmelik tasarılarını Genel Kurulun onayına sunmak. 21.20. Yönetim kurulu, tüzükte aksi söylenmeyen her konuda dernekler kanunu ve yönetmeliğine aykırı olmamak şartı ile karar vermeye yetkilidir. MADDE 22. DENETİM KURULUNUN TEŞKİLİ: 22.1. Denetim kurulu, 3 (üç) asıl ve 3 (üç) yedek üye olarak genel kurulca seçilir. Görev süresi üç yıldır. 22.2. Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyeler en geç 6 gün içinde göreve çağrılır. İç denetim: 22.3. Dernek‟te genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. MADDE 23. DENETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ: 23.1. Derneğin, tüzüğünde gösterilen amaçlar ve bu amaçların gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, diledikleri zaman ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna bildirir. 23.2. Kesin hesap durumunu bir raporla Genel Kurula sunar. 23.3. ğinde genel kurulu toplantıya çağırması için Yönetim Kuruluna başvurur, toplantı gerçekleşmezse yerel sulh hukuk hâkimliğine başvurur. 23.4. Çalışmalarını, Denetim Kurulu Yönetmeliğine göre yürütür. MADDE 24. DİSİPLİN KURULUNUN TEŞKİLİ: 24.1. Disiplin Kurulu 3 (Üç) asıl ve 3 (Üç) yedek üye olarak Genel Kurulca seçilir. Disiplin Kurulu, kararlarını asıl üyeleriyle alır. 24.2. Disiplin Kurulu, seçildiği Genel Kurul toplantısından başlamak üzere iki (3) yıl süre ile görev yapar. 24.3. Disiplin Kurulu, seçimi izleyen bir hafta içinde yapacağı ilk toplantısında bir Başkan ve bir Sekreter seçer. Toplantı yeter sayısı iki (2)‟dir. 24.4. Disiplin Kurulu üyeliğinden çekilme, yazılı olarak yapılır. Çekilme veya diğer nedenlerle boşalan Disiplin Kurulu üyeliğine, oy sıralamasına göre yedek üyelerden birisi çağrılır. 24.5. Disiplin Kurulu üye sayısı, boşalmalar nedeniyle yedeklerin de getirilmesinden sonra üye tam sayısının yarısından aşağıya düşerse yeni Disiplin Kurulu seçimi için Genel Kurul, Yönetim Kurulu tarafından, bir (1) ay içinde olağanüstü toplantıya çağrılır. 24.6. Disiplin Kuruluna aday olabilmek için DERNEK‟ten herhangi bir disiplin cezası almamış veya genelde yüz kızartıcı/ağır cezalık bir suç işlememiş olmak gerekir. 24.7. Çalışmalarını, Disiplin Kurulu Yönetmeliğine göre yürütür. MADDE 25. DİSİPLİN KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ Disiplin Kurulu, Yönetim Kurulu veya üyeler tarafından kendisine yansıtılan konuları “Disiplin Kurulu Yönetmeliği“ esaslarına göre inceler, kararını Yönetim Kurulu‟na sunar. İhtiyaç halinde re‟sen toplanabilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM MALİ HÜKÜMLER MADDE 26. ÇALIŞMA DÖNEMİ VE BÜTÇE: Derneğin bütçe dönemi 1 Ocak'ta başlar ve 31 Aralık'ta sona erer. Genel Kurul'a sunulan mali raporlar, bütçe döneminin yanı sıra Genel Kurul'un yapıldığı tarihe kadar olan süreyi de kapsar. Derneğin bütçesi, bütçe yönetmeliği ile gelir ve gider çizelgelerinden oluşur. Bütçe yönetmeliğinde, harcama yetkileri ve yetkilileri, gelirlerin alınma biçimleri, gider ve harcamaya ilişkin belgeler, kasada kalacak para tutarı, bölüm ve maddelerde aktarma yetkileri gibi konular gösterilir. MADDE 27. DERNEĞİN GELİR KAYNAKLARI: Derneğin gelir kaynakları aşağıda sayılmıştır. 27.1. ÜYE ÖDENTİLERİ: Üyelerden giriş ödentisi olarak 100 TL Aylık olarak da 30 TL alınacaktır. Bunların miktarlarını belirlemeye ve bu miktarları artırmaya veya eksiltmeye yönetim kurulu yetkilidir. Yönetim kurulu bu konuda aldığı kararı üyelere duyurur. 27.2. İUBE ÖDENTİLERİ: Derneğin genel giderlerini karşılamak üzere şubeler tarafından tahsil edilen üye ödentilerinin %50‟si altı ayda bir genel merkeze gönderilir 27.2. BAĞIİLAR: Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar. Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar. 27.3. İKTİSADİ İŞLETME GELİRLERİ: a.) Dernek tarafından düzenlenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil, konser spor yarışması ve konferans ve benzeri faaliyetler ile dinlenme yeri, kitaplık, lokal ve tesislerin işletmesinden elde edilen gelirler. b.) Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla kurduğu iktisadi işletme ve ortaklıkların giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar. c.) Satılacak ya da dağıtılacak dergi, bülten, v. b. her türlü yayına alınacak reklamların gelirleri. d.) Dernek amacını gerçekleştirmek için Tüzüğün gerektirdiği her türlü çalışmadan elde edilecek gelirler. e.) Dernek taşınır ve taşınmaz malları ile haklarının işletilmesinden ya da kiraya verilmesinden sağlanan gelirler ile menkul değerler gelirleri. f.) Faiz v.b diğer gelirler. MADDE 28. DERNEĞİN GELİR VE GİDER BELGELERİ: Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17‟de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer. Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94‟üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13‟te örneği bulunan) “Gider Makbuzu” düzenlenir. Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14‟te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15‟te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir. Alındı Belgeleri : Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17‟de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır. Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir. Yetki Belgesi: Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği EK- 19‟da örneği bulunan) “Yetki Belgesi “ dernek tarafından üç nüsha olarak düzenlenerek, dernek başkanınca onaylanır. Yetki belgelerinin birer sureti dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili değişiklikler dernek başkanınca, onbeş gün içerisinde dernekler birimine bildirilir. Dernek adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin bir suretinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye başlayabilirler. Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir. Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi: Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır. MADDE 29. TUTULACAK DEFTERLER : Dernekte, aşağıda belirtilen defterler iki ayrı esasa göre tutulur. A ) İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar: 1. Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır. 2. Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir. 3. Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır. 4. Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir. 5. İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir. B ) Bilanço esasına göre tutulacak defterler ve uyulacak esaslar: 1. (a) bendinin 1, 2, 3 ve 6 cı alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda tutulur. 2. Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır. MADDE 30. DEFTER TUTMA ESASLARI: Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin Dernekler Yönetmeliğinin 31. Maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur. Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir. Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir. Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur. Kayıt Usulü: Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur. MADDE 31. DEFTERLERİN TASDİKİ: Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan önce il dernekler müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan defterler ile form veya sürekli form yapraklı defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur. MADDE 32. GELİR TABLOSU VE BİLANÇO DÜZENLENMESİ : İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16‟da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir. BEŞİNCİ BÖLÜM BİLDİRİM YÜKÜMLÜLÜKLERİ MADDE 33. GENEL KURUL SONUÇ BİLDİRİMİ: Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği EK-3‟ te sunulan) “Genel Kurul Sonuç Bildirimi” ve ekleri yönetim kurulu başkanı tarafından mülki idare amirliğine bildirilir. Genel kurul sonuç bildirimine; 33.1. Divan başkanı, başkan yardımcıları ve genel sekreter tarafından imzalanmış genel kurul toplantı tutanağı örneği, 33.2. Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile dernek tüzüğünün son şeklinin her sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği eklenir. MADDE 34. BEYANNAME VERİLMESİ: Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21‟de sunulan) “Dernek Beyannamesi” dernek yönetim kurulu tarafından doldurularak, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından mahallin mülki idare amirliğine verilir. MADDE 35. TAŞINMAZLARIN BİLDİRİLMESİ : Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği EK-26‟da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine bildirilir. MADDE 36. YURTDIŞINDAN YARDIM ALMA BİLDİRİMİ : Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4‟ de belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” iki nüsha olarak doldurulup mülki idare amirliğine bildirimde bulunulur. Bildirim formuna, yurt dışından yardım alınması hususunda alınmış yönetim kurulu kararı örneği, varsa bu konuda düzenlenen protokol, sözleşme ve benzeri belgeler ile yardımın aktarıldığı hesaba ilişkin dekont, ekstra ve benzeri belgenin bir örneği de eklenir. Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur. MADDE 37. KAMU KURUM VE KURULUŞLARI İLE BİRLİKTE YÜRÜTÜLEN PROJELERİN BİLDİRİMİ: Derneğin görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile yürüttüğü ortak projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği (Dernekler Yönetmeliği EK- 23‟de gösterilen) “Proje Bildirimi”ne eklenerek, protokol tarihini izleyen bir ay içinde dernek merkezinin bulunduğu yerin valiliğine verilir. MADDE 38. DEĞİŞİKLİKLERİN BİLDİRİLMESİ: 38.1. Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24‟te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi” doldurularak, 38.2. Genel kurul toplantısı dışında dernek organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25‟te belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurularak, 38.3. Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı Genel Kurul Sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine, değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir. MADDE 39. DERNEĞİN FESHİNİN BİLDİRİMİ: Derneğin fesih kararı, kararın alındığı Genel Kurulun yapıldığı tarihten sonra yedi gün içinde, Yönetim Kurulu tarafından, bulunduğu yerin en büyük mülki amirliğine yazı ile bildirilir. ALTINCI BÖLÜM ŞUBE VE TEMSİLCİLİKLERLE İLGİLİ HÜKÜMLER MADDE 40. DERNEĞİN ŞUBELERİNİN KURULUŞU: Dernek, gerekli görülen yerlerde genel kurul kararıyla şube açabilir. Bu amaçla dernek yönetim kurulunca yetki verilen en az üç kişilik kurucular kurulu, Dernekler Yönetmeliği‟nde belirtilen şube kuruluş bildirimini ve gerekli belgeleri, şube açılacak yerin en büyük mülki amirliğine verir. MADDE 41. DERNEK ŞUBELERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ: İubeler, tüzel kişiliği olamayan, dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk faaliyetlerde bulunmakla görev ve yetkili, tüm işlemlerinden doğan alacak ve borçlarından ötürü kendisinin sorumlu olduğu dernek iç örgütüdür. MADDE 42. ŞUBELERİN ORGANLARI VE ŞUBELERE UYGULANACAK HÜKÜMLER İubenin organları, Genel Kurul, Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu‟dur. Genel kurul, şubenin kayıtlı üyelerinden oluşur. Yönetim Kurulu; beş asıl ve beş yedek, Denetim Kurulu; üç asıl ve üç yedek üye olarak, şube genel kurulunca seçilir. Bu organların görev ve yetkileri ile bu tüzükte yer alan dernekle ilgili diğer hükümler, mevzuatın öngördüğü çerçevede şubede de uygulanır. MADDE 43. ŞUBELERİN GENEL KURULLARININ TOPLANMASI VE GENEL MERKEZDE TEMSİLİ İubeler, genel kurul olağan toplantılarını genel merkez genel kurulu toplantısından en az iki ay önce bitirmek zorundadırlar. İubelerin olağan genel kurulu, 3 yılda bir, Ekim ayı içerisinde, şube yönetim kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır. İubeler, genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek zorundadırlar. İubeler, şube sayısı üçe kadar genel merkez genel kurulunda tüm üyelerin doğrudan katılımı ile; şube sayısı üçten fazla olması durumunda ise, şubede kayıtlı her yirmi (20) üye için bir (1), arta kalan üye sayısı 10„dan fazla ise bu üyeler içinde bir olmak üzere şube genel kurulunda seçilecek delegeler aracılığı ile genel merkez genel kuruluna katılma hakkına sahiptir. Genel merkez genel kuruluna en son şube genel kurulunda seçilen delegeler katılır. Genel merkez yönetim ve denetim kurulu üyeleri genel merkez genel kuruluna katılır, ancak şube adına delege seçilmedikleri sürece oy kullanamazlar. İubelerin yönetim veya denetim kurulunda görevli olanlar genel merkez yönetim veya denetim kuruluna seçildiklerinde şubedeki görevinden ayrılırlar. MADDE 44. TEMSİLCİLİK AÇMA Dernek, gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez. İubeler temsilcilik açamazlar. YEDİNCİ BÖLÜM DİĞER HÜKÜMLER MADDE 45. DERNEĞİN İÇ DENETİMİ: Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir. MADDE 46. DERNEĞİN BORÇLANMA USULLERİ: Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak da yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz. MADDE 47. DERNEĞİN YAYINLARI: Dernek üyelerini ve toplumu ilgilendiren konularda, ilgili kanunlara uymak koşuluyla dergi, afiş, broşür, reklam vb. yoluyla üyelerini ve toplumu aydınlatıcı yayınlar yapar. MADDE 48. TÜZÜĞÜN NE ŞEKİLDE DEĞİŞTİRİLECEĞİ: Tüzük değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir. Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3'üdür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır. MADDE 49. DERNEĞİN FESHİ : Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir. Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu, toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3‟ü‟dür. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır. MADDE 50. DERNEĞİN MALLARININ TASFİYESİ: Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde Turizm İşbirliği Derneği” ibaresi kullanılır. Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda belirlenen yere devredilir. Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır. Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur. Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır. MADDE 51. HÜKÜM EKSİKLİĞİ: Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır. Geçici Madde 1-* İlk genel kurulda dernek organları oluşturulana kadar, derneği temsil edecek ve dernekle ilgili iş ve işlemleri yürütecek olan geçici yönetim kurulu üyeleri aşağıda belirtilmiştir. Geçici Yönetim Kurulu Üyelerinin; CENGİZ TERZİ BAŞKAN AKAY ÖNDEYER - BAŞKAN YARDIMCISI BELGİN GÜLER ÖZÇELİK - SEKRETER GÜLTEN ÇELİKTÜRK - ÜYE AYşE ŞENER - ÜYE AYDIN ŞAHİNER - ÜYE HAYDAR ÇETİN - ÜYE Bu tüzük Yedi (7) bölüm 51 (Ellibir) madde 1 (bir) geçiçi maddeden den ibarettir.